Van reisagent tot event planner en van podiumbeest tot YouTuber

Het is maart 2020 en de wereld ligt op z’n gat. We mogen niet meer reizen en optredens worden geannuleerd. Maanden gaan voorbij en inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en is er nog steeds geen licht aan het eind van de tunnel. Hoe ga je daarmee om, als je hier normaal gesproken je brood mee verdient en ineens geen inkomsten meer hebt?

De twee Maastrichtse ondernemers Vivianne Bongers-Duchateau (inderdaad, de dochter van) en Eric Jaspers bundelden hun krachten midden in de coronacrisis en runnen nu het succesvolle ByVIEF. Vrijwel niets is hun te gek of Vief en Eric regelen het voor hun klanten. Een interview met de keuning en keuningin van de online events vindt natuurlijk plaats via Zoom. Ik zit thuis, in gezelschap van card board Mark Owen. Vief en Eric zitten in de kantine van zijn atelier: De Wunderbar. De plek waar het allemaal begon.

Take me back to where it all began

Begin eens bij het begin; hoe hebben jullie elkaar leren kennen en hoe kwam het tot deze samenwerking?

Vief begint: “We zaten in de eerste lockdown en ik was van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bezig met het repatriëren van mijn klanten. Aan het eind van de dag had ik echt even een moment nodig om af te schakelen en mijn hoofd leeg te maken. Eric gaf op dat moment dagelijks een show als zijn alter ego Fred Lloret live op Facebook, vanuit die Wunderbar. Ik kende hem toen nog niet, maar het was mijn dagelijkse moment om even te ontspannen. De shows gingen van maandag tot en met zondag door en er ontstond een groep van vaste kijkers. Het werd een soort ‘steunpunt’ en als kijkers onderling hadden we leuk contact. Toen Eric zijn platenspeler – zijn ‘baby’ – kapot ging, besloten we met z’n allen geld in te zamelen om een nieuwe voor hem te kopen. Als bedankje, voor al die gratis optredens die ons steun gaven in een moeilijke periode.”

Eric wilde op zijn beurt weer iets organiseren om de komst van de nieuwe platenspeler te verwelkomen: een babyborrel, compleet met roze strikken en beschuit met muisjes. Alle vaste kijkers van zijn liveshows op Facebook waren uitgenodigd. Tijdens die borrel hebben ze elkaar voor het eerst ontmoet en raakten meteen niet uitgepraat over mogelijke manieren waarop ze konden samenwerken. Ze konden allebei ‘hun ding’ niet meer doen en klanten bedienen op een normale manier en dus zochten ze naar wat er wel mogelijk was, binnen de geldende regelgeving.

Zo ontstond het idee om hun klanten samen te brengen op een boot. Een tochtje over de Maas werd omgedoopt tot een heuse cruise. Waar men op ruime afstand van elkaar kon zitten, genietend van echte live muziek. Deze samenwerking bleek een succes en smaakte naar meer. Dat ontdekten ook andere ondernemers en langzaam maar zeker groeide het aantal aanvragen. Al snel hadden ze door dat online het meeste mogelijk is.

Learning by doing

De ruimte van waaruit Eric – via zijn mobiele telefoon – de eerste lives via Facebook deed, is vrij klein. De huidige shows worden groots aangepakt en in zijn atelier heeft hij inmiddels een heuse TV studio gebouwd waar tegenwoordig de online en hybride events voor bedrijven worden georganiseerd. Ook is Vief inmiddels gepromoveerd tot assistent-chef productie.

Eric: “Onze eerste winst investeerden we in een switchboard waarmee je acht camera’s tegelijk kunt bedienen. Natuurlijk was het belangrijk dat Vivianne dat ook kon. Ik sta immers vóór de camera. Dus ik liet haar een paar uur alleen ermee en zei dat als ik terug kwam, ze moest weten hoe het werkte. Het niet snappen, was geen optie.” 

Vief: “Dat was voor mij wel even een moment van blinde paniek. Hoe ging ik al die knopjes ooit allemaal begrijpen?! ’s Avonds deden we onze eerste live show ermee. Bam, hoppa!”

Ook het bouwen van de decors doen ze zelf. Creatief kunnen denken en snel schakelen is een must als ondernemer op dit gebied, dat is wel duidelijk. Wat is de vreemdste of meest bijzondere aanvraag die jullie tot nu toe hebben gekregen en hoe hebben jullie die aangepakt?

“Afgelopen zomer, terwijl we allebei nog op vakantie waren, kregen we een telefoontje. Het was woensdag, ik zou op donderdag terug komen en Eric op vrijdag. Op zaterdag stond er een bruiloft gepland en de huidige weddingplanner had laten weten deze niet te kunnen organiseren binnen de op dat moment geldende beperkingen. Maar ‘geit neet, besteit neet’ bij ByVIEF, dus vanaf onze vakantieadressen werden er al verschillende lijntjes uitgegooid en binnen vier dagen hadden we een volwaardig entertainment programma in elkaar gedraaid: muziek, bingo en een vuurspuwer.”

Hun beide netwerken – in de reiswereld en de entertainment branche – lijken een gouden combinatie. De een weet hoe je moet organiseren, de ander hoe je een show moet neerzetten. Maar het draait niet alleen maar om het afleveren van een mooi script. Je kunt het op papier wel allemaal van minuut tot minuut regisseren (inclusief plaspauzes), maar in de praktijk blijkt dit vaak niet te werken. Iedereen die onderdeel is van het programma moet het evenement als geheel snappen. Als je allemaal hetzelfde gevoel hebt, dan straal je dat uit en dat voelt je publiek ook.

En dat is precies wat ByVIEF doet: connecting people in a modern way.

Maar wat doen ze, als die gouden combi even niet z’n werk doet en de opdrachten een tijdje stil liggen?

Eric: “Nou, wij hebben ook wel eens een kutdag. Dan zetten we het op een zuipen.
Vief: “Neeee dat kan ze niet opschrijven!”

 * keihard gelach * 

Samen: “Maar daar komen dan wel weer de mooiste ideeën uit.”

Moraal van dit verhaal: het komt altijd goed.

Gruuts

Tot slot: “Gruuts” was natuurlijk een hoogtepunt om ook enorm “gruuts” (trots in het Maastrichts) op te zijn. Kan dit nog overtroffen worden? Hebben jullie nog een ultieme droom?

Eric: “Tijdens die eerste lockdown had ik al het idee dat ik een evenement wilde organiseren als dit allemaal achter de rug was. Ik had een kerstshow bedacht en de decors waren klaar. Die staan nu nog steeds klaar, want uiteindelijk konden we die in december 2020 alweer afbreken, voordat ze goed en wel stonden. Maar van uitstel komt geen afstel. Op papier is die show alweer twintig keer grootser en mooier geworden en ooit gaat ze er komen. Jij bent ook uitgenodigd. Backstage.”

Mijn inner fangirl kan niet wachten!

Meer Steefproof

Il Concerto

Een concert meemaken in mijn lievelingsland. Van een van mijn lievelingsartiesten. Het was een droom die uitkwam in de zomer van 2023. Vanaf het moment

Verder lezen

Fangirl for life

Er is maar één ding waarbij ik ontzettende last van FOMO heb en dat is Take That. Al het andere; feestjes, verjaardagen, ja zelfs Guus

Verder lezen