Twisted Bookreview | Van Passie naar Boek

Oorspronkelijk gepost op 4 mei 2020

Toen ik een tijd geleden een oproep van Hanneke de Wit op Instagram zag met de vraag, wie er mee wilde helpen aan een virtual book tour, hoefde ik niet lang na te denken. I love boekpresentaties, ze zijn ontzettend leuk en spannend. Voor de auteur zelf; want hoe wordt jouw ‘baby’ uiteindelijk ontvangen door het publiek? Maar ook voor de lezer; je bent fangirl of je bent het niet, dus ik word altijd blij van schrijvers ontmoeten en zelf horen spreken over hun nieuwste aanwinst. En uiteraard is een gesigneerd boek altijd leuker.

Maar hoe jammer is het als dit allemaal niet door kan gaan door de coronacrisis? Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt, het mooie van deze crisis vind ik dat het ook ontzettend veel creativiteit oproept; denken in oplossingen en niet in problemen – daar houd ik van. Ik vind het dan ook belangrijk om ondernemers te steunen. Dus ik kocht het boek “Van Passie naar Boek” en beloofde Hanneke om er een blog over te schrijven.

Mijn eerste reactie na ongeveer 50 pagina’s was :

“Dit boek had ik een jaar geleden moeten hebben!”

Serieus, dit boek is echt je bijbel als je je eigen boek wilt schrijven en uitgeven. Toen ik vorig jaar begon met het idee om mijn blogs te gaan bundelen tot een boek, begon ik met 0,0 kennis. Behalve dat ik wist dat ik kon schrijven, want anders waren mensen niet zo enthousiast over mijn blogs. Maar dat een echt boek maken veel meer is dan een stapel papier uit de printer bij elkaar, daar kwam ik gedurende het proces achter. En hoewel het heel leuk is om zelf alles uit te zoeken en uit te vinden, is het ook verdomde handig om een naslagwerk erbij te hebben waarin je kunt opzoeken wat sommige vaktermen ook alweer in jip-en-janneketaal betekenen.

Schrijven
Hanneke neemt je heel overzichtelijk en in begrijpelijke taal mee door het hele proces van voordat je daadwerkelijk begint met het schrijven van je boek totdat het uiteindelijk in de winkels ligt. Het boek is logisch ingedeeld in vier onderdelen: schrijven, ontwerpen, drukken en uitgeven. En ook al kun je schrijven en beheers je alle spelling- en grammaticaregels, toch vind ik zelf altijd fijn om er weer eens doorheen te lezen (en bevestigd te zien dat je het gelukkig goed doet ;-)).

Ontwerpen
Vooral het stukje ontwerpen en drukken riep bij mij vorig jaar heel veel vragen op. De partner van een vriendin van mij maakte de omslag van mijn blogbundel, want van de werktekening van de drukker kreeg ik het lichtelijk benauwd. Het zelf maken was eenvoudiger dan mij uitleggen – zei hij. En bedankt voor het compliment! Maar ik wilde me natuurlijk niet laten kennen, dus ik verdiepte me in kleurcodes, rugdiktes en snijmarges. Ik wist mijn wensen duidelijk over te brengen en hij kreeg de indruk dat ik wist waar ik het over had. Maar dankzij Van Passie naar Boek en straks een paar tutorials op YouTube, hoop ik de cover van mijn nieuwe boek toch zelf te kunnen ontwerpen. Hij zit alweer zeer gedetailleerd in mijn hoofd (en met potlood op papier).

Drukken
Mijn drukker had ik van te voren al uitgekozen, want die tip kreeg ik van een ervaren schrijfster uit mijn persoonlijke netwerk (zo tof als je kunt zeggen dat je een schrijver ‘kent’ haha). Mijn motto buy local pas ik graag op zoveel mogelijk vlakken toe, dus het was geen discussie; het werd Bookadew uit Roermond. Maar uiteraard had ik geen flauw idee wat het verschil was tussen verschillende vormen van drukken, laat staan voor welk papier ik zou moeten kiezen. Gelukkig is de website van Bookadew daar ook heel behulpzaam in en hebben ze inmiddels een sample boek waarin je de verschillende papiersoorten kunt zien en voelen. De informatie uit het boek van Hanneke is een mooie aanvulling daarop, zodat ik voor mijn tweede boek – dat ook een aantal foto’s bevat – nu al precies weet welk papier wil.

Uitgeven
Tot slot het spannendste van alles: je boek ook daadwerkelijk uitgeven. Hoe kom je aan een ISBN? Alles is uitvogelbaar dus ook dat zocht ik allemaal zelf op. Maar bij het registreren van mijn titel, vergat ik een nogal essentieel onderdeel: mijn eigen naam als auteur. Uiteraard kon ik dat gelukkig nog herstellen, maar weet jij wat een NUR-code is?! Nope, ik ook niet. Tenminste, toen niet, maar nu wel. Dankzij mijn vraagbaak op mailafstand die me adviseerde de code te checken in een boek dat veel weg had van het mijne (verzamelde columns). Door mijn gestruin op het web kwam ik er ook per toeval achter dat je een prijs voor je boek moet melden bij het Commissariaat voor de Media, en dat je er niet mee mag stunten. Dit soort informatie staat allemaal bij elkaar in Van Passie naar Boek. Dus nogmaals; het is je bijbel, zeker als onervaren schrijver!

Dit boek had mij vorig jaar veel werk kunnen schelen, maar aan dat proces heb ik wel heel veel plezier beleefd en ik heb er alleen maar van geleerd. Het nu terug lezen geeft me het gevoel dat ik het goed gedaan heb. Ik heb er ook nog veel tips uit gehaald, zeker wat betreft promotie, die ik ga toepassen bij mijn nieuwe boek.

Maar om te beginnen ga ik de lezers van mijn blogbundel vragen om een korte review te geven wat ze er van vonden en die op mijn website plaatsen. Want dat ik nu nog een doos van 20 exemplaren op voorraad heb liggen, wil niet zeggen dat die waardeloos zijn omdat ik ze nog niet verkocht heb. Nee, “K*t. Nu ben ik blogger (met een boek)” is een limited edition geworden, waarvan er drie in bezit zijn van de mannen van Take That (oh jawel, fangirl hier ;-)). En alles wat ik geleerd heb tijdens dit hele proces, samen met de kennis die heb vergaard uit Van Passie naar Boek, gaat me helpen om mijn tweede boek tot een bestseller te maken. Watch me 🙂

Dus dank je wel Hanneke, voor het maken van dit naslagwerk, oprecht de ultieme bijbel om je boek te schrijven en zelf uit te geven!

Meer Steefproof

Il Concerto