Twisted Bookreview | Ferry Zandvliet | Souvenirs

Vrijdag 13 november 2015… weet jij nog waar je toen was? Ik weet het niet meer precies, maar wel dat de gebeurtenissen van die avond enorme indruk op me hebben gemaakt. Net als die van maandag 22 mei 2017 trouwens.

Hoe ik me dat zo precies herinner? Op beide avonden werd er een aanslag gepleegd bij een concert. In 2015 in Parijs en in 2017 in Manchester. Dit raakte me, want het kwam dichtbij. Heel dichtbij, letterlijk en figuurlijk. In 2017 had Take That net de avond ervoor opgetreden op die locatie…

Als #fangirforlife zijn concerten mijn happy place en aanslagen een ver-van-mijn-bedshow. Ik stond er nooit zo bij stil, want het gebeurde altijd ergens anders. Je moet er ook weer niet teveel over nadenken (dan word je gek) of uit angst geen concerten meer bezoeken. Maar een gebeurtenis als deze zet je wel weer even met beide benen op de grond en doet je beseffen dat het leven in een klap voorbij kan zijn. Dus carpe the hell out of that diem!

Ferry Zandvliet overleefde de aanslag in Parijs en schreef er een boek over: Souvenirs – Beter na Bataclan. Mijn review kan heel kort zijn: indrukwekkend en adembenemend, dus ga het zelf lezen! Het boek bestaat uit twee delen: Bataclan en Beter.

In het eerste deel neemt hij je van minuut tot minuut mee terug naar die dag en wat hij meemaakt. Hij schrijft op een vlotte manier waardoor je de hele tijd wilt doorlezen. En af en toe zat ik met mijn ogen te knipperen als hij schrijft hoe hij door sommige media respectloos en als een soort prooi werd behandeld. Het tweede deel – Beter – gaat over zijn herstel en waar hij tegenaan loopt. Maar ook de mooie dingen die op zijn pad komen.

Als je – net als ik – de kans krijgt om een van zijn lezingen bij te wonen; DOEN! Zo komt zijn verhaal nog meer tot leven. Ik kreeg gewoon kippenvel terwijl hij sprak en vind het bewonderenswaardig hoe zo’n heftige gebeurtenis zijn manier van in het leven staan heeft veranderd. Ik weet niet of ik het zou kunnen om contact te zoeken met familie van een van de aanslagplegers.

Ik vind hem een inspirerend persoon om te volgen en ben dankbaar dat ik eerder dit jaar een aantal online inspiratiesessies van hem heb kunnen volgen via Instagram. Onder andere over het effect van stress op je lichaam en geest (heel herkenbaar), hoe je om kunt gaan met angst en hoe humor je kan helpen om te gaan met tegenslagen. Je hebt altijd een keuze hoe je met een situatie om kunt gaan. Kies voor de positieve benadering

Meer Steefproof

Il Concerto

Een concert meemaken in mijn lievelingsland. Van een van mijn lievelingsartiesten. Het was een droom die uitkwam in de zomer van 2023. Vanaf het moment