Het beste medicijn tegen Blue Monday? Of tegen die hele maand januari die 89 dagen duurt? Je volgende vakantie boeken! Dat kun je natuurlijk zelf doen, als je ervan houdt om websites en prijzen vergelijken. Ik hou daar niet van. Sterker nog, ik word er compleet nerveus van en na drie hotels ben ik er klaar mee en heb ik de neiging om te zeggen “boek maar” om ervan af te zijn. Om dan vervolgens op de plaats van bestemming waarschijnlijk meteen een anticlimax van heb-ik-jou-daar te beleven.
Nee, vakanties boeken dat doe ik al vijftien jaar niet meer zelf. Een weekendje Valk dat lukt me nog net, maar alles spannender dan dat – of dat nou een Sisters weekend naar Berlijn is of drie weken naar Italia – laat ik regelen door mijn persoonlijk reisadviseur Vivianne. Ook wel bekend als “Viehieeef!” Deze kreet wordt overigens meestal gevolgd door “hellupp!”
Ik schreef een heel boek over Vief en hoe we elkaar leerden kennen, dus dat ga ik hier niet verklappen.
Als je dat wilt weten dan moet je mijn boek kopen.
Maar voor wie zich afvraagt waarom ik zelf nooit meer een vakantie boek, geef ik je hieronder een paar redenen. En het argument “dan mis je de voorpret” geldt niet, want mijn voorpret begint op het moment dat ik Vief een mail stuur met wat ik nu weer bedacht heb. Alsof ik een verlanglijstje opstuur naar Sinterklaas en vervolgens vol spanning wacht wat ik terugkrijg. Want ik weet al dat ik er blij van word, de vraag is meestal: wordt mijn man ook blij van het prijskaartje dat eraan hangt?

Waarom ik nooit meer zelf mijn vakantie boek:
Mijn topografische kennis is niet groter dan een erwt. Nu is het deel van de wereld dat ik wil zien ook niet heel veel groter dus het boeit me ook niet echt. Vraag me niet waar Tanzania ligt, of de Galapagos eilanden want ik moet het echt Googelen. Maar het is wel handig om te weten welke regio’s in Noord-Italia liggen en welke in het zuiden. Want je kunt niet alles combineren in één vakantie. Nou ja, alles kan… De vraag is of je het moet willen.
Ik weet heel goed wat ik wel en (vooral) niet wil. De brochure van het reisbureau en het internet weten dat niet. Vief weet dat wel. Vaak nog beter dan ik zelf. “Je komt gillend naar huis Steef, dat ga ik niet voor je boeken.” Vief geeft altijd eerlijk advies. Eén keer was ik eigenwijs, Vief zei nog “weet je dat wel zeker?” Toch boekte ik hetzelfde hotel als een vriendin en we gingen samen met onze gezinnen op vakantie naar Gran Canaria. Wat er daar gebeurde, kun je lezen in mijn boek. Het was meteen de allerlaatste keer dat ik iets zelf boekte of op aanraden van iemand anders dan Vief. Ik luister naar niemand anders en lees ook nooit reviews. Kan ik ook een boek over schrijven trouwens.. Oh wacht…
Vief is ook eerlijk over wat wel en niet kan, wat haalbaar is binnen mijn budget. Het liefst zit ik in een vijfsterren boutiquehotel in het midden van de stad waar ik door een taxi voor de deur word afgezet en weer opgehaald voor mijn volgende uitstapje. Kan allemaal, maar niet drie weken met een puber.
De service van Vief gaat verder dan de boeking. Ik zie de helpdesk van luchtvaartmaatschappij X mij niet persoonlijk een goede reis wensen. Of reisorganisatie Y bij aankomst checken of alles naar wens is. Nadat je geboekt hebt, en het geld is binnen, houdt de service meestal op. Ik kan me dan ook helemaal niet voorstellen dat welk bedrijf dan ook me zou kunnen kalmeren en adviseren wat te doen als mijn man met pijn op zijn borst in Italië op het terras zit. Los van de jetlag in Thailand*, is dit het incident dat me het meest is bijgebleven. Ik zat half te hyperventileren in de lobby van een Italiaans hotel, terwijl Vief in haar beste Italiaans telefonisch aan de manager uitlegde wat er aan de hand was. “All good, berry berry good” in the end, maar ik had niet geweten wat ik zonder de hulp van Vief had moeten doen.
Vief is flexibel en werkelijk AL-TIJD bereikbaar. En mocht ze dat even niet zijn omdat ze in een Barrie Bingoshow zit of het geluid van Dieter Koblenz aan het regelen is, dan laat ze dat ook weten. Zo vergeet ons spookdorp in Puglia ook nooit meer. Terwijl ik een complete meltdown had aan de telefoon, had ze al een ander hotel voor ons gevonden. Bijbetalen? I don’t care, ik wil alleen maar weg hier. En dat is wat Vief al hoort in mijn stem voordat ik het heb uitgesproken.


Uiteraard spam ik haar ook met foto’s en appjes als het hotel wél helemaal naar mijn zin is: “Whoohoooo! We likey! Vijf sterren! Steefproof!” Vief is goud waard. En al kun je tegenwoordig alles zelf uitzoeken en online boeken, het gaat toch ook om een gunfactor?! Ondernemers die keihard werken voor hun eigen business en hun droom waarmaken, dat is toch veel meer waard dan tien euro korting omdat je zelf de ticket uitprint.

* kun je ook lezen in mijn boek…